گردشگری حلقه مفقوده توسعه

گردشگري ؛‌حلقه مفقوده توسعه

سعید داغستانی[1]

حوادث پيش آمده در اقتصاد كشور كه همگان با تمام وجود آن را درك مي کنند، مي تواند آرام آرام زمينه هاي بروز و ظهور رويه ها و صنايع جديد به منظور كسب و افزايش درآمد براي كشور و دولت را فرآهم نماید. يكي از محورها و پيش رانهاي توسعه اي كه مي تواند به عنوان موتور محرک توسعه و اشتغال مطرح گردد و  جايگاه مناسبي در برنامه ها و اسناد توسعه ای كشور پيدا نمايد صنعت بزرگ گردشگري است.

گردشگري صنعت عجيبی است چرا که خدمت ارایه می نماید و خدمت در اکثر موارد قابل دیدن و لمس کردن نیست. با توجه به مشکلات اقتصادی جهان، این صنعت به صنعت پول ساز و اشتغال زای نخست جهان بدل شده است. مزايا و منافع بسياري دارد که با برنامه ريزي مي توان معايبش را كم كرد و از مزايايش بهره برد. كاري كه بسياري از همسايگانمان در حال انجام آن هستند.

گزارش سالانه 2012 سازمان جهاني جهانگردي - وابسته به سازمان ملل - ارقام بسيار حيرت انگيزي از ميزان مسافران جابجاشده و گردش مالي در آن دارد. اين گزارش اعلام نموده است كه بخش گردشگري در دنيا بر خلاف اقتصاد جهاني از رشدي برابر 4.6 درصد برخوردار است و مسافران جهان از مرز 938 ميليون نفر گذشته اند و بيش از 1030 ميليارد دلار در سراسر جهان هزينه كرده اند.

از طرفي بسياري از انديشمندان و برنامه ريزان توسعه گردشگري معتقدند بخشي از فرآيند "توليد محصول گردشگر و پيشرفت" از گردشگران داخلي سرچشمه مي گيرد و گردشگران داخلي كم از نوع بين المللي آن ندارد. با نگاهي به آمار ارايه شده سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور، متوجه اين موضوع خواهيم شد كه عوامل مختلفي اكنون دست به دست يكديگر داده اند تا كشور شاهد مسافرت 270 ميليون نفر مسافر و جابجايي در كشور باشد. از اين ميان 60 ميليون مسافر در بهار، 180 ميليون در تابستان و بقيه در ساير فصول به مسافرت مي روند. طبق محاسبات صورت گرفته در سازمان جهاني گردشگري به طور متوسط هر گردشگر خارجي در جنوب آسيا ( ايران در تقسيم بندي هاي جهاني گردشگري جزو كشورهاي جنوب آسيا محسوب مي گردد) 1840 دلار هزينه مي نمايد و هر گردشگر داخلي به طور ميانگين 50 تا 120 هزار تومان هزينه كرد روزانه دارد. نكته آخر اينكه مصطلح است با ورود 10 گردشگر خارجي به صورت دائم، قابليت ايجاد يك شغل در كشور ميزبان فرآهم مي آيد.

 

 

گردش مالی بخش گردشگری

رديف

عنوان

ميانگين

ميزان

كل

1

هزينه كرد گردشگران خارجي

1840 دلار

2000000

12.8هزار ميليارد تومان

2

هزينه كرد گردشگران داخلي

50000 تومان

270000000

" با احتساب تنها یک روز ماندگاری"

13.5هزار ميليارد تومان

3

بودجه سالانه دولتي

-

-

304ميليارد تومان

4

طرح هاي توسعه گردشگري بخش خصوصي

-

-

200هزار ميليارد تومان

5

جمع كل

-

-

226.6هزار ميليارد تومان

تعداد ورود جهانگردان بين المللي به ايران

سال

تعداد ورودي (نفر)

سال

تعداد ورودي (‌نفر )‌

1350

350135

1383

1546000

1355

657930

1384

2735000

1360

167473

1385

2219000

1365

85801

1386

2034000

1370

249103

1387

كاهش – رقم دقيق اعلام نشده

1375

573449

1388

كاهش – رقم دقيق اعلام نشده

1380

1585000

1389

كاهش – رقم دقيق اعلام نشده

1381

1500000

1390

كاهش – رقم دقيق اعلام نشده

1382

1659000

 

 

ماخذ: گزارشات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و گزارشات سالانه سازمان جهاني جهانگردي

نمودار تحولات گردشگري در ايران

 

با توجه به اينكه بخش گردشگري از جمله صنايع فرابخشي محسوب مي گردد اثر مستقيم و غير مستقيم آن بر حمل و نقل، فعاليتها و جاذبه ها، ارگانهاي دولتي و بخش خصوصي، واحدهاي اقامتي، زيرساختها و كليه اركان كشور مشهود است و به واسطه توسعه فعاليتهاي اين بخش مي توان بسياري از مسايل و مشكلات كشور را حل نمود. نوسازي ناوگان حمل و نقل ( دريايي، هوايي و زميني)، توسعه شهرها و روستاها، ايجاد اشتغال، توسعه واحدهاي اقامتي و تفريحي، ايجاد توسعه زيرساختها( آب، برق، گاز، راه، تلفن و ...) و بسياري ديگر را ممكن مي سازد.

انواع بخشهاي دخیل در تحقق گردشگری

 

به نظر مي رسد بخش مهمي از زمینه های توسعه مانند گردشگري، سفر و فراغت در معاملات سياسي و چانه زني هاي كسب جايگاه و اعتبارات مالي هنوز جدي گرفته نشده است. اكنون زمان برنامه ريزي منسجم و روشن شدن موتور محرك توسعه گردشگري فرا رسيده است. بايد متوجه اين موضوع باشيم كه كشوري كه ارتباطات اجتماعي و بازدیدکنندگان بسياري دارد غير قابل تحريم است. این بخش به مانند کارخانه ای است آماده که فقط مدیریت می خواهد و مدیر. کارخانه های آن طبیعت، مناطق دیدنی، آثار باستانی، دریا ها و کوه ها، حوادث و رویدادها و... است که آماده و محیا است و نیازی به سرمایه گذاری جهت احداث ندارد.  

  



[1] . کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی از دانشگاه علامه طباطبائی، نویسنده کتاب جاذبه های گردشگری؛ مفاهیم، مدیریت و برنامه ریزی.

Saeed.daghestani@gmail.com



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 13:45 | نويسنده : سعيد داغستاني |